Arbeidstoeleiding: Stages
Stage:
Op de Kom kennen we interne stage en externe stages. Om een
leerling goed voor te bereiden op zijn toekomst na school, willen
we de leerlingen in praktijksituaties laten ervaren, waar hun
talenten liggen en deze ontwikkelen.
Op de stage wordt gericht gewerkt aan doelen die beschreven
staan in de leerlijnen arbeidstoeleiding. Deze doelen worden
ondersteund door het onderwijsaanbod in de klas.
Doel : werken aan werknemersvaardigheden, beschreven in leerlijn
arbeidstoeleiding 3.1 en 3.2
Voorbeelden van interne stages:
- Mede leerlingen
in een rolstoel van school naar zwembad/gymzaal brengen
- Assisteren bij
aanvang so-groepen : bezoek kinderboerderij
- Schoolmelk
uitdelen aan de klassen
- Soep serveren
voor het personeel
- Assisteren bij
opbouw van de gymzaal
- Verzorgen van de
uitleen van de schoolbibliotheek
- Afwassen/fruit
snijden bij andere groepen
- Assisteren bij
de fysiotherapeuten met de adremo stoelen
- Lezen met jonge
kinderen
- De was verzorgen
en uitdelen
- Boodschappen
doen.
Toekomstbespreking
Rond de 17de verjaardag vindt er een toekomstbespreking
plaats. Hiervoor worden de leerling met zijn/haar
ouders/verzorgers, eventuele groepsleiding en de klassenleiding
uitgenodigd.
Samen met de stagecoördinator worden de wensen en mogelijkheden
van de leerling in kaart gebracht voor de periode na school.
De ervaringen uit de praktijkvakken, eventuele interne stages en
een werkbelangstellingstest worden hierin meegenomen.
Er wordt een individueel stage traject afgesproken voor de laatste
periode dat een leerling De Kom bezoekt. Hierin wordt afgesproken
aan welke doelen van arbeidstoeleiding wordt gewerkt
.
Ouders krijgen ook voorlichting over de aanvraag van een
Wajonguitkering, bewindvoering, en studiefinanciering.
Veranderingen die je tegenkomt als je kind 18 wordt.
Externe
stage: een
individuele leerling gaat buiten school minimaal 1 dagdeel
werken.
Uitgangspunt is de woonplaats van de leerling, de mogelijkheid en
de interesse van de leerling.
- dagbesteding,
verschillende werkgebieden en instellingen.
- Beschut
werk.
- Vrije Bedrijf,
eventueel met job coach.
Begeleiding op de stage:
- door de
begeleiding van het stage adres
- door de
stagecoördinator van De Kom
- incidenteel door
een job coach.
Tijdens de stage wordt gewerkt aan doelen uit de leerlijn
arbeidstoeleiding. Het onderwijsaanbod op school sluit hier zo veel
mogelijk bij aan.
Het hoofddoel van de stage is om een leerling zo goed mogelijk
voor te bereiden op een voor de leerling geschikte werkplek.
Vervoer:
In overleg met ouders wordt gekeken hoe de leerling zijn stage
kan bereiken.De leerling mag gebruik maken van verschillende
stages, om zijn keuze te kunnen maken.
Het aantal externe stages is afhankelijk van de behoeftes en
mogelijkheden van de leerling.
De arbeidstoeleiding op de Kom is er op gericht de leerlingen zo
goed mogelijk te leiden naar arbeid; beschermde arbeid of
dagbesteding
Uitstroom:
De bedoeling is dat één van hun stage adressen hun toekomstige
werkplek wordt. (Stage en uitstroom moet binnen 10 km van de
woonplaats zijn.)
90% stroomt uit naar dagbesteding: AWBZ gefinancierd.
Verschillende mogelijkheden zijn:
- dagactiviteitencentra,
- zorgboerderijen,
- leerwerkbedrijven,
- lunchcafé.
5% stroomt uit naar (beschut) werk. Dit kan een bedrijf
zijn, of een beschutte werkplek via de gemeente. Er vindt een
loonwaarde bepaling plaats.
De uitstroombestemming sociale werkvoorziening komt te vervallen
met de invoering van de Participatiewet.