Het teamOp De Kom zijn ruim 120 mensen werkzaam. Ieder heeft zijn eigen taken en verantwoordelijkheden. De directie is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op school. De teamleiders zijn verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken binnen hun team. Zij vormen samen met de directie het managementteam. Er zijn 5 teamleiders binnen De Kom, te weten voor het so, het vso, de leerlingenzorg, de paramedici, muziektherapeut en de vakleerkrachten beweging, en de civiele diensten. De leerkrachten, leerkrachtondersteuners en de klassenassistenten dragen een gezamenlijke verantwoordelijkheid naar leerlingen, ouders, groepsleiding, klassenklimaat en klassenprogramma en rapportage. De vakleerkrachten beweging en de bewegingsassistent zijn verantwoordelijk voor de lessen beweging en zwemmen. Ze werken iedere week met elke groep minimaal eenmaal klassikaal. De orthopedagogen vervullen een functie in de Commissie Leerlingenzorg. Zij zijn betrokken bij de indicatieonderzoeken en de onderzoeken ten behoeve van de herindicatie. Zij begeleiden leerkrachten/onderwijsassistenten wanneer het gaat om de pedagogische aanpak van individuele leerlingen, wanneer er sprake is van probleemgedrag. Psychodiagnostisch onderzoek naar aanleiding hiervan wordt door hen uitgevoerd. Tevens vervullen de orthopedagogen een rol bij het bespreken van de handelingsplannen. De psychologisch assistent verricht de onderzoeken voor de indicaties en de herindicaties. De schoolarts vervult een functie ten behoeve van de indicatie en de herindicatie. Bij het plaatsingsgesprek licht de schoolarts de school in aangaande de medische toestand van de leerling en de daaruit voortvloeiende consequenties. De schoolarts wordt beschikbaar gesteld door de GGD. De maatschappelijk deskundige vervult een rol bij de uiteindelijke plaatsing. Daarnaast begeleidt zij incidenteel individuele ouders. De maatschappelijk deskundige wordt ingehuurd via MEE. De intern begeleiders begeleiden de klassenleiding met didactische en klassenorganisatorische zaken. Zij zijn tevens lid van de Commissie Leerlingenzorg. Zij vervullen een rol bij het coördineren van de handelingsplannen en voeren diverse besprekingen. De arts/specialist is met name bedoeld voor de leerlingen die een mg-indicatie hebben. Hij adviseert leerkrachten/klassenassistenten. Daarnaast werken de fysiotherapeuten, de logopedisten en de ergotherapeuten via de Commissie Leerlingenzorg onder zijn verantwoordelijkheid. Verder verzorgt hij de contacten met de revalidatiearts. De logopedisten onderzoeken, behandelen en begeleiden leerlingen met problemen op het gebied van (ondersteunende-) communicatie, taal, spraak, stem, gehoor en primaire mondfuncties. Daarnaast hebben de logopedisten een signalerende en adviserende functie met betrekking tot communicatie e.d. aan leerlingen, medewerkers van de school, ouders en andere betrokkenen. De fysiotherapeuten onderzoeken en behandelen de leerlingen met een mg- indicatie, waarbij de behandeling gericht is op het bevorderen van de motoriek of op het voorkomen van achteruitgang. Ook behandelen/begeleiden zij leerlingen met een mg-indicatie met problemen op het gebied van de sensomotorische integratie (SI). De begeleiding bestaat ook uit het adviseren ten aanzien van aanpassingen en hulpmiddelen. De begeleiding richt zich én op de leerling én op de klassenleiding én op de ouders. Tenslotte geven zij rolstoeltraining aan leerlingen die in een Adremo rolstoel willen leren rijden. De ergotherapeuten zijn er primair voor de m.g. leerlingen. Zij onderzoeken in hoeverre er bij leerlingen functionele en/of (senso)-motorische problemen worden ervaren in het dagelijks functioneren in de klas of in hun dagelijkse woon- of leefsituatie. Ze geven advies over de activiteiten van het dagelijkse leven in de ruimste zin (ADL) en geven instructie teneinde belemmeringen in het functioneren te voorkomen. De ergotherapeuten spelen daarnaast een belangrijke rol bij het behandelen van problemen op het gebied van sensomotorische integratie, waarbij ze ook aspecten uit de haptonomie toepassen. Zij hebben een signalerende functie en adviseren met betrekking tot preventie en ergonomische aspecten rondom leerkrachten, familie en andere betrokkenen. De muziektherapeute heeft met name een adviserende rol naar klassenleiding. Dit doet zij o.a. door het geven van periodieke muzieklessen binnen de klassen. De stagecoördinatoren coördineren alle zaken die te maken hebben met stage en vervolgopvang/werk. De ambulant begeleider begeleidt leerkrachten in het basisonderwijs die onderwijs geven aan leerlingen met een verstandelijke beperking. De ambulant begeleider werkt vanuit het REC- Rivierenland. De ICT-coördinator en de assistent ICT-coördinator zijn verantwoordelijk voor de hele gang van zaken rondom het computergebruik door zowel leerlingen als personeel. De technisch vakman maakt in opdracht van de ergotherapeut en op verzoek van anderen speciale aanpassingen voor de meervoudig beperkte leerlingen. De conciërges zijn verantwoordelijk voor het dagelijkse onderhoud en voor het hovenierswerk. De praktijkvakondersteuner ondersteunt in een aantal vso-groepen het praktijkonderwijs. De administratief medewerkers verzorgen o.a. het type‑ en correspondentiewerk. Daarnaast zijn zij verantwoordelijk voor de leerlingadministratie en inkoop van diverse zaken. De huishoudelijk medewerker beheert de keuken. Tevens voert hij/zij lichte schoonmaakwerkzaamheden uit. De zorgondersteuners zijn gedetacheerd vanuit de Stichting 's Heeren Loo Zuid en geven ondersteuning aan individuele leerlingen en aan groepen leerlingen.
|